Supermarktconcern Ahold weet de economische neergang goed het hoofd te bieden.
Het concern wist de resultaten vorig jaar flink op te schroeven en verhoogde
de dividenduitkering.
Topman John Rishton is vol vertrouwen over komend jaar, maar wil geen concrete
verwachting geven.
Geen winstprognose
"In deze volatiele markt willen we ons niet vastleggen op een financiële
doelstelling”, aldus Rishton maandag na de publicatie van de
vierdekwartaalresultaten en jaarcijfers. "Dat is niet verstandig.” Naar
eigen zeggen bevindt Ahold zich in een goede uitgangspositie om te kunnen
reageren op de recessie. "We zullen blijven letten op de kosten, maar onze
focus is om onze klanten te behagen.”
Ondanks een verdere verslechtering van de economische omstandigheden
signaleert Ahold in de eerste weken van 2009 geen significante verandering
van het koopgedrag van consumenten. "De tijd zal het leren”, aldus Rishton.
Ahold profiteert "een beetje” van het feit dat consumenten minder buiten de
deur eten en hierdoor meer uitgeven in de supermarkten.
Toch is het concern in de ogen van de topman "niet immuun” voor de recessie.
Het concern gaf dan ook voor 2009 geen concrete doelstelling voor de
brutowinstmarge van de retailactiviteiten.
Marge op peil
Vorig jaar kwam deze uit op 5 procent, in lijn met de afgegeven marge van 4,8
en 5,3 procent. Op de lange termijn verwacht Ahold wel een brutowinstmarge
van de retailactiviteiten van 5 procent te halen. Evenals een omzetgroei van
5 procent.
Ahold behaalde in de laatste drie maanden een bedrijfsresultaat van 285
miljoen euro, 49 procent meer dan een jaar eerder. De nettowinst steeg 9
procent tot 285 miljoen euro. De jaaromzet, die Ahold al eerder bekend
maakte, bedroeg 25,7 miljard euro. De behaalde resultaten overtroffen de
verwachtingen van analisten.
Albert Heijn excellent
Niet alleen de Nederlandse activiteiten, die volgens Rishton "weer een
excellent jaar'' achter de rug hebben, droegen flink bij aan het behaalde
bedrijfsresultaat. Ahold voerde naar voorbeeld van de Albert Heijn-keten in
de Verenigde Staten een verbeterprogramma door. Prijzen werden verlaagd en
meer huismerkartikelen kwamen op de schappen om meer op koopjes beluste
Amerikanen naar de winkels te trekken.
Niet zonder resultaat, want de Amerikaanse ketens zagen in de laatste drie
maanden het bedrijfsresultaat toenemen. Het bedrijfsresultaat van
Stop&Shop/Giant-Landover bedroeg 207 miljoen dollar, 63 procent meer dan in
2007. Ook Giant-Carlisle zag het bedrijfsresultaat stijgen met 25 procent
tot 60 miljoen dollar.
Het concern keert in tegenstelling tot andere AEX-fondsen gewoon dividend uit
over 2008. Aandeelhouders kunnen 18 eurocent per aandeel tegemoet zien, 12
procent meer dan over 2007.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl